Jdi na obsah Jdi na menu
 


Chovejte mě! aneb Opičí zvyky

5. 3. 2012

 OPIČÍ ZVYKY

 

Také potkáváte „indiánské“ matky a divíte se, proč si ničí záda? Nemají na kočárek? A proč mají šátek, není klokanka pohodlnější? Ty děti jsou tam hrozně zkroucené… a navíc: Nechci být opičí matka rozmazlených prevítků!

 

V posledních dvou stoletích došlo v péči o děti k velkým změnám.

Například se objevily kočárky… V terénu a mezi poli s ním toho dodnes moc nenajezdíte, kočárky předpokládají velká města s chodníky a levnou průmyslovou výrobu. Ještě před sto lety bylo i u nás, ve střední Evropě, běžné, že ženy chodily na pole s miminkem v „ovinovačce“ na zádech. Loktuše je povědomou tradiční součástí ženského oděvu, ale k čemu sloužila a jak se používala, ví dnes málokdo.

Statisíce generací miminek se nosilo. Být nošen je součást naší zděděné paměti, toho co jako miminka očekáváme. Lidská mláďata se navíc rodí velmi nezralá a potřebují intenzivní a nepřetržitou péči, ochranu a pozornost.

Naše děti, tak jako my sami, jsme potomky generací „evolučně úspěšných“ miminek, takových, která si vymohla tolik pozornosti, kolik bylo nutné pro zdárné přežití. Z perspektivy evoluce je pár set let zanedbatelně krátká doba. Když se nám narodí miminko, je to přímý potomek doby kamenné, člověk jeskynní. Péče a naopak nebezpečí, na které je připravené odpovídá životu v divočině a stupeň naší civilizovanosti mu ozřejmíme až poněkud později.

Být po porodu položené na nehybnou podložku je pro novorozené děťátko zcela novým a do velké míry stresujícím zážitkem. Celý svůj dosavadní život, kam až jeho (prenatální) paměť sahá, bylo obklopeno měkkými tkáněmi, houpáno pohyby chůze a dýchání.  Cítilo tep, slyšelo dech, zvuky doprovázející trávení a tlumené hlasy… Absolutní nehybnost znamenala akutní ohrožení života. A v prostředí divočiny znamená odložení miminka z rukou vlastně totéž. Děloha nebo náruč – nošení je bezpečí.

Nošením a mazlením nemůžeme miminka rozmazlit! A už vůbec ne ta nejmenší, novorozená, do tří měsíců. „Rozmazlenost“ se týká až větších batolat a nemá naprosto nic společného s mazlením! Jde spíše o problémy s chápáním a dodržováním hranic a se schopností přiměřeně prosazovat svá přání a potřeby. Je to výchovný problém a novorozené děti a malá miminka nemáme vychovávat, ale chovat. Výchova přichází na řadu až o pár měsíců později.

Miminka potřebují nosit, chovat se, dotýkat se a být dotýkána. Je to stejně silná a zásadní potřeba, jako být v teple a nemít hlad. Je tak silná, že ji nemůžeme přesytit, můžeme tuto potřebu jen více nebo méně uspokojovat. Být nošen a v kontaktu s pečující osobou je základní očekávání, se kterým se rodíme. Novorozený člověk je plně závislý na svém okolí, to je po tisíciletí evoluce konstanta našeho vývoje. Nošení a láskyplná pozornost jsou synonymem bezpečí a šance na přežití.

 

Jak ale máme miminka nosit?

Nejprve, samozřejmě: s láskou. Miminka jsou vnímavá na kvalitu kontaktu, sílu pozornosti, kterou jim věnujeme. A chtějí po nás všechnu, intenzivní a nedělenou.

Za druhé: pohodlně. Když nás budou bolet záda, brzo s tím přestaneme. K tomu může pomoci třeba dobře uvázaný šátek na nošení, ale hlavně pozornost k tomu co vlastně děláme. Jak se pohybujeme, jak miminko (a jiná břemena) zvedáme a držíme apod.

A hlavně: v souladu s psychomotorickým vývojem miminka.

Od narození do doby než děti lezou po všech čtyřech (7.-11. měsíc) je nejvhodnější polohou pro nošení a chování klubíčko.

Páteř miminka ještě není připravená nést váhu hlavičky. Svalový korzet, který ji podpírá a určuje její polohu, ještě není dost zpevněný a rozvinutý – k tomu dojde právě ve fázi lezení na čtyřech. Do té doby potřebuje mimi dost cvičení v poloze na bříšku a pro odpočinek klubíčko.

A tak noste a užívejte si „opičí“ lásky.

 

Bc. Milena Jeřábková

 

Více se o nošení v klubíčku dozvíte na přednáškách autorky např. během Festivalu o těhotenství porodu a rodičovství (www.respektkporodu.cz)  - 19.5. od 16:00. Nebo v rozšířené verzi v Aperiu (www.Aperio,cz) - 6.6., 22.7. a 19.8. Přednášky „Chovejte mě! aneb Jak nosit děti“ zahrnují principy psychomotorického vývoje dětí do 1.r. a hlavně praktické ukázky nošení, zvedání, otáčení apod.